Undrar du över något?
Vanliga frågor & svar
Nedan hittar du svaren på några av våra vanligaste frågor.
För dig som ska betala en faktura
Kan inte betala just nu, vad gör jag?
Vårt mål är att hitta en lösning innan Kronofogden eller tingsrätten behöver vara involverade. Har du fått ett krav från oss som du inte kan betala just nu kontakta då oss snarast på bliskuldfri@dscollect.se för att lägga upp en avbetalningsplan.
Varför har jag fått brev från er?
Vi har fått i uppdrag av vår uppdragsvigare att hantera ditt ärende åt dem. Vem som är uppdragsgivare framgår i brevet du har fått från oss.
Om jag fått ett krav som jag anser är felaktigt?
Om du mottagit ett krav om betalning som du anser är felaktigt eller redan betalt. Ska du bestrida fordran till oss. Det gör du lättast genom att antningen:
- Ringa till vår kundtjänst
- Mejla till bliskuldfri@dscollect.se
- Skicka brev till Box 10072, 43422 Kungsbacka
Vad händer om jag inte betalar inkassokravet?
Om inkassokravet inte betalas kommer ärendet skickas vidare till Kronofogdemyndigheten för vidare hantering. Detta kan innebära att ytterligare avgifter adderas till din skuld och att en betalningsanmärkning registreras, vilket kan innebära en försämrad möjlighet att bli beviljad lån och krediter.
För dig som vill ha betalt
Behövs ett avtal för att nyttja era tjänster?
Du behöver avtal med oss för att nyttja våra tjänster. Med oss förbinder du dig inte till några inlåsningseffekter eller långa avtal.
Kontakta oss för att ta del av våra tjänstevillkor.
Vad är mina skyldigheter som Uppdragsgivare?
Borgenären/Uppdragsgivare svarar för att överlämnade uppdrag är korrekta och lagligen grundade.
Borgenären/Uppdragsgivare svarar för att fordran som överlämnats till DS Collect uppfyller följande krav. – att gäldenären är myndig, korrekt identifierad och att yrkad ränta och avgifter har stöd i lag eller gällande avtal.
Om kunden har betalt direkt till mig?
Du som uppdragsgivare är skyldig att omgående meddela oss om betalning erhållits direkt, eller om annan omständighet inträffar som kan ha betydelse för handläggningen utav ärendet.
Kan jag använda er för enstaka ärenden?
Givetvis kan du använda oss för enstaka ärenden! Vi tillämpar inga volymkrav, våra tjänster är till för dig oavsett mängden eller storleken på dina ärenden.